Lär dig skriva perfekta Instagram captions som boostar engagemang
av Stina Lönnkvist
Grunden i att maximera engagemang är så klart ett fint flöde. Det kan du t.ex. fixa genom att ta hjälp av våra härliga Bali-presets som du hittar HÄR! Men Instagram är långt mer än bara fina bilder. Även texten under bilderna är viktig, och en av faktorerna som driver mer engagemang på ditt konto - det vill säga interaktioner i form av likes, kommentarer och hur många som sparar eller skickar vidare din bild. Engagemang i sin tur påverkar Instagrams algoritm och gör att ditt innehåll hamnar högre upp och blir mer synligt i flödet och under "explore"-delen på Instagram. För vad är en fin bild om ingen kommer att se den?
Men hur ofta har vi inte suttit där med en bild och klurat och klurat på vad vi ska skriva till den?
Fortsätt läsa för tips och idéer på kreativa captions som kommer ta dina bilder till nästa nivå!
Vad gör en bra Instagram caption?
En perfekt Instagram caption adderar kontext till bilden, visar din personlighet, underhåller dina följare och/eller får dem att engagera sig. Captions kan vara upp till 2200 tecken långa (inklusive emojis) och du kan använda max 30 hashtags.
Att du kan skriva så mycket betyder däremot inte att du bör skriva så mycket. Så du behöver inte klämma ur dig långa essäer med hashtags i varannan mening och långa rebusar av emojis. Istället bör din caption fånga uppmärksamheten hos dina följare och vara enkel att läsa.
Så här skriver du captions som boostar engagemang på riktigt!
10 tips för att skapa en perfekt Instagram caption
#1. Lär känna din publik
Låt oss vara ärliga: du kan inte bli älskad av alla. Instagram har över en miljard följare - vilka av dem vill du nå? Kanske är det bara dina vänner, kanske är det personer med ett specifikt intresse, kanske är det personer som står för samma värderingar som du. Här måste du också fundera på om du vill bygga relationer lokalt, i hela Sverige eller till och med internationellt. Det bestämmer också vilket språk dina captions är på.
Ju bättre du känner din publik, desto enklare är det att anpassa dina captions efter deras behov och förväntningar.
Ett sätt att göra det är att sätta dig ner och försöka beskriva dem. Hur gamla är de? Var bor de? Vilka sorts jobb har de (eller går de fortfarande i skolan)? Vad gillar de att göra på fritiden?
När du vet vilka du pratar till, kan du alltid fråga dig själv vad de skulle tycka om din caption:
- Uppskattar min publik emojis?
- Kommer min publik förstå det här skämtet/den här referensen?
- Behöver jag skriva mer eller mindre kontext till det här inlägget?
- Kommer det här citatet att inspirera dem?
När du har svarat på de här frågorna, blir nästa steg mycket enklare.
#2. Fundera på längden
De flesta av oss scrollar igenom Instagramflödet i en rask takt, och stannar kanske bara upp någon sekund. Generellt sätt kan det därför vara klokt att fatta sig kort och låta bilden tala för sig själv.
Värt att notera är att bara de tre första raderna av din caption kommer synas i flödet. För att läsa längre captions behöver du klicka på "Mer".
Ibland kräver en bild dock mer förklaring, eller så har du kanske en intressant historia att berätta bakom bilden. Vissa Instagramkonton har till och med gjort det till sin specialitet, och deras publik förväntar sig det. Tidningen National Geographic använder långa captions på ett effektivt sätt som adderar värde till deras bilder.
Även vissa privatpersoner har blivit mästare på konsten att skriva långa captions. Meghan Jayne Crabbe från @bodiposipanda skriver oftast långa texter om body positivity och feminism som engagerar hennes stora skara följare.
#3. Lägg de viktigaste orden i början av din caption
Faktumet att captions blir osynliga efter tre rader, gör att det är smart att få fram din poäng, uppmaning (så kallad call to action) eller fråga direkt. Du kan lägga in länkar och hashtags på slutet.
Fundera på hur du kan få dina läsare på kroken och göra dem sugna på att klicka på "Mer."
Also, leading with the most important words is just good writing. Hook the reader in and give them a reason to tap “More.”
#4. Ställ en fråga
Ett effektivt och enkelt sätt att få mer kommentarer på ditt foto är att ställa en fråga till dina följare. Dessutom är det intressant att veta mer om dem!
Det kan vara en öppen fråga, en ja- och nejfråga eller en fråga med flera möjliga alternativ. Här ställer @kenzas två olika sorts frågor i ett inlägg:
Du kan också använda din caption för att få rekommendationer från dina följare. Människor älskar generellt sett att dela med sig av sin kunskap eller sina erfarenheter!
#5. Var inte rädd för att använda emojis
Är det bra att använda emojis i dina Instagram captions❓
Generellt sett: JA!
De animerade små ikonerna drar till sig uppmärksamhet och är ett bra sätt att visa din personlighet. Dessutom bryter de upp längre texter som känns lite tunga att läsa.
Emojis kan också användas istället för riktiga ord och hålla din caption kort och lättsam. Det är perfekt för de tillfällen du inte hinner eller inte har inspiration till vad du ska skriva. Inspireras av emoji queen @vanja_wikstrom:
Klicka här för att ladda ner Vanjas Lightroom Presets.
Alla emojis passar däremot inte i alla lägen eller för alla konton. Återigen, fundera på vilka din målgrupp är och vad de uppskattar.
#5. Använd citat
Dekorera ditt inlägg med ord från andra! Och då menar vi inte den där lökiga "Carpe Diem"-sorten, utan relevanta citat som ger extra känsla och värde åt din bild.
Är det en matbild? Välj ett klassiskt, humoristiskt eller unikt citat (med risk för att låta tjatiga: tänk på målgruppen!) som handlar om mat. Så många kloka människor har sagt kloka saker - det är bara att välja och vraka! Perfekt när inspirationen tryter eller när du vill få dina läsare att tänka till och stanna upp.
Vi älskar hur @josefindahlberg.se blandar upp personliga ord med citat för att motivera och peppa sina följare:
Klicka här för att ladda ner Josefins Lightroom Presets.
#6. Använd din autentiska röst
Det är bra att läsa captiontips, lära dig om din publik eller inspireras av andra. Men när allt kommer till kritan handlar det om vem du är.
Vad vill du förmedla till andra? En kopia blir aldrig lika bra som verkligheten. Fundera på vad du uppskattar hos andra konton och vad du vill sända ut i världen. Hur vill du att andra ska känna sig när de läser dina inlägg? Vad är din historia?
Din publik kommer att följa dig för att du är du och för att de är intresserade av det du har att berätta. De andra tipsen hjälper dig att få mer engagemang och synas mer, vilket skapar en plattform för dig att sprida ditt autentiska budskap.