Så här använder du Instagram #hashtags på rätt sätt


Så här använder du Instagram #Hashtags på rätt sätt

De flesta av oss är bekanta med begreppet #hashtags. Men hur många förstår hur det verkligen fungerar? Det finns rätt sätt att använda hashtags, som ökar synlighet och spridning av ditt innehåll. Men det finns också fel sätt att använda dem.

I den här artikeln reder vi ut hur du använder dig av Instagram hashtags på ett effektivt sätt som gör ditt grymma innehåll synligt för fler!

Hitta rätt hashtags för ditt innehåll

När du ska identifiera rätt hashtags för en post är det viktigt att ha ett strategiskt perspektiv. Även om de mest populära hashtagsen är enormt stora och har använts på miljontals bilder innebär det inte att ditt inlägg kommer att få likes och kommentarer bara för att du lägger till #love #happy #dog eller #instagood. 

Det som istället är viktigt är att identifiera nisch-hashtags som är relevanta för ditt innehåll och din profil, samt som har engagerade följarskaror.

Hur hittar man då dessa hashtags? Det enklaste sättet är att titta på vad ledande konton inom din nisch använder. En tumregel är att ju snävare nisch du lyckas hitta, desto mer engagerade är användarna. Om du taggar #yoga hamnar du bland över 61 miljoner bilder. Om du istället taggar #yogatravels hamnar du bland ca 13 tusen inlägg, vilket gör stor skillnad för synligheten - och är mer relevant för någon som är på jakt efter yogaresor. 

Hittar du en hashtag som funkar kan det vara en bra idé att leta efter relaterade hashtags. Dessa hittar du genom att skriva in en hashtag du har haft framgång med i sökfältet och sedan välja ”Taggar” från menyn. Du kan även kolla igenom posts med samma hashtag du haft framgång med och se om du hittar några gemensamma nämnare som sticker ut - dessa kan vara värda att prova!

Organisera dina hashtags på rätt sätt

Först och främst, om du ändrar till en företagsprofil på Instagram får du tillgång till statistik och kan analysera hur effektivt ditt hashtaggande är. Det gör du genom att titta på hur många exponeringar av en viss bild som har kommit in via hashtags. 

Råden kring hur många hashtags du bör använda per inlägg varierar. Vissa säger att 5-10 räcker medan andra tycker att det bara är att vräka på. Maxantalet ligger på 30 och det ligger förstås någonting i att ju fler hashtags du använder, desto större chans att ditt inlägg blir sett. Detta ska förstås vägas mot risken att det ser ”spammigt” och oseriöst ut med #30 #hashtags #per #inlägg.

Ett sätt för att inte låta dina hashtags komma i vägen för ditt faktiska innehåll är att alltid lägga in hashtagsen i en separat kommentar till huvudinlägget, eller att bryta av din caption och lägga hashtags en bit nedanför. På så sätt syns de inte i flödet utan besökare måste gå in i kommentarerna eller klicka på "Mer" för att kunna se dem.

Så här får du dina inlägg att ”trenda” på en hashtag

Att komma bland de populäraste inläggen på en viss hashtag gör att du får ökad synlighet, vilket förhoppningsvis leder till nya följare. Men hur hamnar du där?

De parametrar som är viktiga för att hamna bland top posts på en viss hashtag är att få mycket engagemang (likes, kommentarer och delningar) på din post och att få det snabbt - gärna redan det första dygnet. Här gäller det att rätta munnen efter matsäcken, och att som mindre aktör inte ge sig på stora hashtags som #girl, #fashion eller #travel. Istället kan du identifiera mindre hashtags med en snäv nisch, där ditt content är relevant för nischen, och på så sätt faktiskt förtjänar en topplacering.

Det finns många olika teorier om hur du boostar ditt engagemang. Förutom bra bilder är en viktig aspekt är att skriva relevanta captions som väcker intresse. En annan är att ladda upp ditt inlägg den tid på dygnet då dina följare är som mest aktiva på plattformen. Instagrams algoritmer tolkar engagemang som att bilden är bra och relevant för dina följare vilket gör att den hamnar bland top posts på dina hashtags, men även i fler följares flöden. 

Med det sagt: experimentera med hashtags och ha kul! Det viktigaste är trots att skapa kreativt och härligt innehåll. Använd gärna vår egen hashtag #ColorCone, vi älskar att se era bilder!